BeLux Sustainability Journey

Lees hier meer over hoe wij PepsiCo’s Performance with Purpose visie uitdragen in België. 

Productverbetering

Vetzuursamenstelling

In 2007 waren we in de Benelux de eerste chipsfabrikant die al zijn chips in Sunseed® Oil, een speciale olie met een verantwoordere vetzuursamenstelling, ging bereiden, waardoor de chips 70% minder verzadigd vet bevatten. Een innovatie die door vrijwel de hele markt is gevolgd. Sinds 2010 gebruiken we in de Benelux Sunseed® Oil ook om onze Quaker Cruesli in de oven te bakken, waardoor deze ten minste 30% minder verzadigd vet bevat dan andere krokante muesli's. Sinds eind 2014 worden al onze Duyvis nootjes en pinda’s in de Benelux eveneens in Sunseed® Oil gebakken. Hierdoor bevatten onze Duyvis producten minder verzadigd vet.



Zoutreductie

Sinds 2011 bevatten al onze Lay’s chips, Duyvis gezouten pinda’s en Duyvis Borrelnootjes in de Benelux minstens 20% minder zout. Tevens hebben wij de afgelopen jaren zoutreducties van 25% doorgevoerd op de volgende producten uit ons assortiment snacks in de Benelux: Lay's Wokkels, Cheetos Nibb-it Rings en Cheetos Nibb-it Sticks (2011) en Doritos Nacho Cheese (2013). Per eind December 2015 hebben er zoutreducties plaatsgevonden op Duyvis gecoate noten in de Benelux; Borrelnootjes bevatten nu gemiddeld 31% minder zout, Tijgernootjes (double coated) gemiddeld 7% minder zout en de oven geroosterde gecoate noten gemiddeld 16% minder zout (alle in vergelijking met 'oude' recept van november 2015).


Hulpstoffen

We streven naar zo min mogelijk hulpstoffen in onze producten in de Benelux. Wat we niet nodig hebben, voegen we niet toe. Zo bevatten veel van onze producten geen kunstmatige kleurstoffen, of conserveermiddelen. Een volgende stap is het elimineren van smaakversterkers uit ons gamma van Lay’s aardappelchips. 


Innovaties

Lay's Oven Baked Chips

In 2007 introduceerden wij Lay’s Oven Baked chips in de Benelux. Dit zijn in de oven gebakken chips met een vetpercentage dat 50% lager ligt dan dat van reguliere aardappelchips. In 2017 hebben we onze lijn van Oven Baked chips uitgebreid met Lay’s Oven Baked Fusions chips. Ook van deze chips is het vetpercentage 50% lager dan dat van reguliere aardappelchips. gemiddeld bevatten.


Lay's Oven Baked Crispy Thins en Lay's Oven Baked Crunchy Biscuits

In 2013/2014 zijn Lay’s Oven Baked Crunchy Biscuits en Lay’s Oven Baked Crispy Thins geïntroduceerd in de Benelux. Deze producten bevatten 40% minder vet dan vergelijkbare producten in het zoutekoekjesschap gemiddeld bevatten.


Sunbreaks

In 2017 zijn Sunbreaks gelanceerd in de Benelux. Sunbreaks chips zitten boordevol volkoren granen (58%), bevatten 33% minder verzadigd vet dan normale aardappelchips en zijn rijk aan onverzadigde vetzuren. Daarnaast bevatten ze geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. 


7UP Lemon Lemon

In 2017 werd wereldwijd 7UP Lemon Lemon geïntroduceerd. Deze bruisende limonades bevatten echt citroensap en 50% minder suiker dan reguliere frisdranken. Daarnaast bevatten ze ook geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen. 


Good For You

Quaker Oats Havermout

Quaker Oats Havermout is een product dat rijk is aan vezels, o.a. bètaglucanvezels. Het is aangetoond dat bètaglucanvezels, die van nature aanwezig zijn in haver, het cholesterolgehalte verlagen. Een portie havermout van 40 gram bevat 46% van de 3 gram bètaglucan die dagelijks benodigd is om het cholesterolgehalte te verlagen.*

* In het kader van een gevarieerde evenwichtige voeding en gezonde levenswijze. Een hoog cholesterolgehalte heeft meerdere risicofactoren en verandering van een van deze factoren kan een al dan niet heilzaam effect hebben. 


Naked juices

In 2015 is Naked Juice geïntroduceerd in de Benelux: Smoothies die verschillende soorten fruit en groente bevatten. Naked Juice bevat geen toegevoegde suikers of kleur- en conserveermiddelen en wordt verrijkt met vitaminen. 


Tropicana

Tropicana is 100% puur geperst sap is,  waar niets aan wordt toegevoegd of uitgehaald. Onze sappen bevatten geen toegevoegde suikers, geen kleurstoffen, geen conserveringsmiddelen en geen toegevoegd water. Tropicana wordt geperst en gekoeld bewaard.


Alvalle

Alvalle gazpacho’s worden bereid met 100% verse groenten van topkwaliteit. Daarnaast bevatten ze geen kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Het zijn soepen die voornamelijk gebaseerd zijn op tomaten en koud worden geserveerd. 


Agro 

De Cool Farm Tool is een rekentool waarmee uitgerekend kan worden wat de carbon footprint is van de productie en opslag van 1 ton aardappelen voor de productie van chips. PepsiCo werkt sinds 2011 met dit model waardoor we inzicht hebben gekregen waar de mogelijkheden liggen om samen met onze aardappelleveranciers de CO2-uitstoot te reduceren.

I-Crop is een monitoringsysteem voor gewassen dat gebruikt kan worden om de resultaten van onze nieuwe rassen te evalueren. Daarnaast wordt i-Crop gebruikt om watergebruik te optimaliseren. Door middel van bodemvochtsensoren wordt er nauwkeurig gemeten of er wel of niet beregend moet worden.

De VR808 en Brooke zijn speciaal ontwikkelde aardappelrassen die exclusief door PepsiCo worden verwerkt. Deze rassen leveren  mooie ronde aardappels op met een hoog drogestofgehalte en een laag suikergehalte en geven een relatief hoge opbrengst per hectare geeft.


Biogasinstallatie Veurne     

In 2013 opende PepsiCo Veurne een biogasinstallatie die het electriciteits- en gasverbruik per kilo afgewerkt product met 30% en 15% verlaagd heeft (referentiejaar 2006). Op een temperatuur van 55°C zetten bacteriën afval (bv aardappelschillen, zetmeel, afval van gebakken chips en snacks, slib van de waterzuivering) om in biogas, waarmee twee motoren worden aangedreven die elektriciteit opwekken. De biogasinstallatie verwerkt zo'n 7.500 ton afval per jaar. Met deze biogasinstallatie produceert het bedrijf jaarlijks 5400 MWh groene stroom uit plantaardig afval (wat overeenkomt met een jaarlijks elektriciteitsverbruik van 1400 gezinnen) die 25% van het elektriciteitsverbruik van de Veurnse vestiging dekt.

Voor de officiële opening van de drinkwaterinstallatie en biogasinstallatie kreeg de fabriek in 2013 bezoek van vicepremier Kris Peeters.

Drinkwaterinstallatie Veurne

In onze fabriek in Veurne zijn veel initiatieven voor 'environmental sustainability' terug te zien. Zo hebben verschillende initiatieven zoals efficiëntere schoonmaakmethodes en aandacht van de operatoren voor minimaal watergebruik door de productielijnen geleid tot ongeveer 24% minder waterverbruik per geproduceerde kilo product sinds 2006.

Om het waterverbruik nog verder te optimaliseren, besloot PepsiCo in 2012 samen te werken met drinkwaterbedrijven IWVA en De Watergroep en openden we in 2013 een drinkwaterinstallatie die het waterverbruik van de fabriek met 60% verlaagd heeft. PepsiCo Veurne slaagt er hiermee in elk jaar minstens 160.000 m³ water te besparen, wat overeenkomt met het jaarlijks watergebruik van 3.900 Vlamingen.


Jongerenvereniging

Het Young PepsiCo Department (YPD) in België en Nederland is een jongerenvereniging waar medewerkers van PepsiCo deel van uitmaken die jonger zijn dan 30 jaar en minder dan drie jaar werkervaring hebben. Deze jongerenvereniging heeft als doel een platform te creëren voor jonge professionals zodat ze kennis met elkaar kunnen delen en zich sneller thuis voelen bij PepsiCo.

Het YPD-team heeft ook als doel medewerkers samen te brengen en organiseert zo het hele jaar door verscheidene vakinhoudelijke en informele activiteiten om medewerkers van alle afdelingen samen te brengen en om een goede werksfeer te bevorderen.


PepsiCoCares

PepsiCoCares is een programma waaronder al onze activiteiten vallen die gericht zijn op maatschappij en medemens. Het PepsiCoCares-programma richt zich op zowel de eigen medewerkers als op bepaalde groepen in de (lokale) samenleving.

Healthy Living

Healthy Living, onderdeel van PepsiCoCares, past binnen onze betrokkenheid bij de gezondheid en het welzijn van onze medewerkers. Een gezonde geest in een gezond lichaam, dat is het credo van PepsiCo in Nederland. We willen onze medewerkers ondersteunen bij een gezonde levensstijl, zowel lichamelijk als geestelijk.

Zo wordt er eens per week gratis fruit aangeboden en worden er verschillende sportactiviteiten georganiseerd (o.a. hardlooptrainingen, deelname aan grote sportevenementen en is er een bedrijfshockeyteam).


Make-A-Wish partnerschap

Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van PepsiCo op 8 juni 2015 kregen medewerkers wereldwijd de kans om iets terug te doen voor de gemeenschappen waarin zij wonen en werken. In de Benelux stemden we in mei en juni op lokale goededoelenorganisaties om te bepalen aan welke organisatie we een geldbedrag van 50.000 US dollar wilden doneren. Gezamenlijk kozen we voor Make-A-Wish. Ook op pan-Europees niveau werd er gestemd. Het World Food Programme (WFP) en het Red Cross (Het Rode Kruis), de organisaties waarop ook in de Benelux het meest gestemd werd, kwamen als winnaars uit de bus. Daarnaast organiseerde PepsiCo in september en oktober wereldwijd tal van vrijwilligersactiviteiten in het kader van de 50 for 50 Give Back Month. In de Benelux werd er bijvoorbeeld gekookt voor dak- en thuislozen, verzorging voorzien voor dieren in een dierenasiel en een inzamelingsactie georganiseerd.
In november 2015 is PepsiCo Benelux een samenwerking gestart met Make-A-Wish. Met een donatie van 50.000 dollar van de PepsiCo Foundation en hulp bij het inwilligen van wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte, draagt PepsiCo Benelux sindsdien regelmatig een steentje bij. Zo hebben wij tickets kunnen aanbieden voor de UEFA Champions League, heeft onze Lay’s fabriek in Broek op Langedijk zijn deuren geopend voor een kind dat graag eens wilde zien hoe chips gemaakt wordt en nemen wij deel aan diverse landelijke acties van Make-A-Wish.


Spark A Future 

De PepsiCo Foundation heeft begin 2016 Spark a Future gelanceerd, een 5-jarig partnerschap met Kiva.org. Binnen dit programma kunnen PepsiCo-werknemers een free credit van $25 krijgen om uit te lenen aan een zelf gekozen Kiva-kredietnemer. Door een dergelijke lening worden mensen die behoefte hebben aan financiële middelen in staat gesteld om bijvoorbeeld te investeren in hun bedrijf(je) of te gaan studeren. Het programma spreekt de Nederlandse en Belgische PepsiCo-collega’s ze er aan en zij staan wereldwijd binnen PepsiCo hoog genoteerd in de ‘top lending countries’.


BX Brussels

PepsiCo BeLux ondersteunt sinds 2014 BX Brussels, het sociaal voetbal project van Vincent Kompany. Via dit sociaal project krijgen bijna 1000 jongeren in Brussel de kans voetbal te spelen in de meest ideale condities. Naast de sportieve begeleiding wordt er ook doelbewust ingezet op de sociale begeleiding. Bij BX Brussels staan de jongeren immers centraal.

Meer weten over BX Brussels

Kom op tegen Kanker

PepsiCo steunt sinds 2017 de 1000 km voor Kom op tegen Kanker. Verscheidene Nederlandse en Belgische PepsiCo collega’s van namen deel aan de fietsvierdaagse tegen kanker en talrijke acties werden opgestart door collega’s om het vereiste inschrijvingsgeld in te zamelen om als team te kunnen deelnemen.

Back to top