BeLux Sustainability Journey

Lees hier meer over hoe wij PepsiCo’s Performance with Purpose visie uitdragen in België. 

Productverbetering

Vetzuursamenstelling

In 2007 waren we de eerste chipsfabrikant die al zijn chips in Sunseed® Oil, een speciale olie met een verantwoorde vetzuursamenstelling, ging bereiden, waardoor de chips 70% minder verzadigd vet bevatten. Een innovatie die door vrijwel de hele markt is gevolgd. Sinds 2010 worden al onze chips en snacks bereid in deze Sunseed® Oil en voor onze Duyvis producten is dit sinds eind 2014 het geval. Sinds 2010 gebruiken we Sunseed® Oil ook om onze Quaker Cruesli in de oven te bakken, waardoor deze ten minste 30% minder verzadigd vet bevat dan andere krokante muesli's.



Zoutreductie

Sinds 2011 bevatten al onze Lay's chips, Duyvis pinda's en Duyvis Crac-a-Nut 25% minder zout. Tevens hebben wij de afgelopen jaren zoutreducties van 25% doorgevoerd op de volgende producten uit ons assortiment snacks: Smiths Wokkels (2011) en Doritos Nacho Cheese (2013).


Hulpstoffen

We streven naar zo min mogelijk hulpstoffen in onze producten. Wat we niet nodig hebben, voegen we niet toe. Zo bevatten veel van onze producten geen kunstmatige kleurstoffen, of conserveermiddelen. Een volgende stap is het niet meer toevoegen van smaakversterkers. Voor de meeste Lay's producten is dit sinds 2013 het geval.


Innovaties

Lay's Oven en Duyvis Oven Roasted

In 2007 introduceerden wij Lay's Oven. Dit zijn in de oven gebakken chips met een vetpercentage dat 70% lager ligt dan bij reguliere aardappelchips.In 2009 introduceerden we Duyvis Oven Roasted Borrelnootjes/Crac a Nut. Dit product bevat 30% minder vet dan reguliere pinda's in een krokant jasje. In 2013 zijn Lay's Oven Crunchy Biscuits en Lay's Oven Crispy Thins geïntroduceerd. Deze producten bevatten 40% minder vet dan vergelijkbare producten in het zoutekoekjesschap gemiddeld bevatten.

Bekijk hier een video over Lay's Oven. 


Good For You

Quaker Oats Havermout

Quaker Oats Havermout is een product dat rijk is aan vezels, o.a. bètaglucanvezels. Het is aangetoond dat bètaglucanvezels, die van nature aanwezig zijn in haver, het cholesterolgehalte verlagen. Een portie havermout van 40 gram bevat 46% van de 3 gram bètaglucan die dagelijks benodigd is om het cholesterolgehalte te verlagen.*

* In het kader van een gevarieerde evenwichtige voeding en gezonde levenswijze. Een hoog cholesterolgehalte heeft meerdere risicofactoren en verandering van een van deze factoren kan een al dan niet heilzaam effect hebben. 


Naked juices

Naked juices zijn fruit- en groentemixen zonder toegevoegde suikers, kleur- en conserveermiddelen. Naked is verrijkt met vitaminen.


Tropicana

Tropicana is 100% puur geperst sap, waar niets aan wordt toegevoegd of uitgehaald. Onze sappen bevatten geen toegevoegde suikers, geen kleurstoffen, geen conserveringsmiddelen en geen toegevoegd water. Tropicana wordt geperst en gekoeld bewaard.


Agro 

De Cool Farm Tool is een rekentool waarmee uitgerekend kan worden wat de carbon footprint is van de productie en opslag van 1 ton aardappelen voor de productie van chips. PepsiCo werkt sinds 2011 met dit model waardoor we inzicht hebben gekregen waar de mogelijkheden liggen om samen met onze aardappelleveranciers de CO2-uitstoot te reduceren.

I-Crop is een monitoringsysteem voor gewassen dat gebruikt kan worden om de resultaten van onze nieuwe rassen te evalueren. Daarnaast wordt i-Crop gebruikt om watergebruik te optimaliseren. Door middel van bodemvochtsensoren wordt er nauwkeurig gemeten of er wel of niet beregend moet worden.

De VR808 en Brooke zijn speciaal ontwikkelde aardappelrassen die exclusief door PepsiCo worden verwerkt. Deze rassen leveren  mooie ronde aardappels op met een hoog drogestofgehalte en een laag suikergehalte en geven een relatief hoge opbrengst per hectare geeft.


Biogasinstallatie Veurne     

In 2013 opende PepsiCo Veurne een biogasinstallatie die het electriciteits- en gasverbruik per kilo afgewerkt product met 30% en 15% verlaagd heeft (referentiejaar 2006). Op een temperatuur van 55°C zetten bacteriën afval (bv aardappelschillen, zetmeel, afval van gebakken chips en snacks, slib van de waterzuivering) om in biogas, waarmee twee motoren worden aangedreven die elektriciteit opwekken. De biogasinstallatie verwerkt zo'n 7.500 ton afval per jaar. Met deze biogasinstallatie produceert het bedrijf jaarlijks 5400 MWh groene stroom uit plantaardig afval (wat overeenkomt met een jaarlijks elektriciteitsverbruik van 1400 gezinnen) die 25% van het elektriciteitsverbruik van de Veurnse vestiging dekt.

Voor de officiële opening van de drinkwaterinstallatie en biogasinstallatie kreeg de fabriek in 2013 bezoek van vicepremier Kris Peeters.

Drinkwaterinstallatie Veurne

In onze fabriek in Veurne zijn veel initiatieven voor 'environmental sustainability' terug te zien. Zo hebben verschillende initiatieven zoals efficiëntere schoonmaakmethodes en aandacht van de operatoren voor minimaal watergebruik door de productielijnen geleid tot ongeveer 24% minder waterverbruik per geproduceerde kilo product sinds 2006.

Om het waterverbruik nog verder te optimaliseren, besloot PepsiCo in 2012 samen te werken met drinkwaterbedrijven IWVA en De Watergroep en openden we in 2013 een drinkwaterinstallatie die het waterverbruik van de fabriek met 60% verlaagd heeft. PepsiCo Veurne slaagt er hiermee in elk jaar minstens 160.000 m³ water te besparen, wat overeenkomt met het jaarlijks watergebruik van 3.900 Vlamingen.


Jongerenvereniging

Het Young PepsiCo Department (YPD) in België en Nederland is een jongerenvereniging waar medewerkers van PepsiCo deel van uitmaken die jonger zijn dan 30 jaar en minder dan drie jaar werkervaring hebben. Deze jongerenvereniging heeft als doel een platform te creëren voor jonge professionals zodat ze kennis met elkaar kunnen delen en zich sneller thuis voelen bij PepsiCo.

Het YPD-team heeft ook als doel medewerkers samen te brengen en organiseert zo het hele jaar door verscheidene vakinhoudelijke en informele activiteiten om medewerkers van alle afdelingen samen te brengen en om een goede werksfeer te bevorderen.


PepsiCoCares

PepsiCoCares is een programma waaronder al onze activiteiten vallen die gericht zijn op maatschappij en medemens. Het PepsiCoCares-programma richt zich op zowel de eigen medewerkers als op bepaalde groepen in de (lokale) samenleving.

Healthy Living

Healthy Living, onderdeel van PepsiCoCares, past binnen onze betrokkenheid bij de gezondheid en het welzijn van onze medewerkers. Een gezonde geest in een gezond lichaam, dat is het credo van PepsiCo in Nederland. We willen onze medewerkers ondersteunen bij een gezonde levensstijl, zowel lichamelijk als geestelijk.

Zo wordt er eens per week gratis fruit aangeboden en worden er verschillende sportactiviteiten georganiseerd (o.a. hardlooptrainingen, deelname aan grote sportevenementen en is er een bedrijfshockeyteam).


PepsiCo Resilience Program

Het Resilience Program is een programma dat is gestart in 2014 met als doel medewerkers te ondersteunen in hun work-life balance.

In 2014 en 2015 organiseerde het Resilience Team bij PepsiCo BeLux verschillende coachingsessies en workshops rond stress management, gezonde voeding, sport, energy management, mindfulness en office ergonomics.


50 for 50 Community Give Back

Ter gelegenheid van de 50e verjaardag van PepsiCo op 8 juni 2015 kregen medewerkers wereldwijd de kans om iets terug te doen voor de gemeenschappen waarin zij wonen en werken. In de Benelux stemden we in mei en juni op lokale goededoelenorganisaties om te bepalen aan welke organisatie we een geldbedrag van 50.000 US dollar wilden doneren. Gezamenlijk kozen we voor Make-A-Wish. Ook op pan-Europees niveau werd er gestemd. Het World Food Programme (WFP) en het Red Cross (Het Rode Kruis), de organisaties waarop ook in de Benelux het meest gestemd werd, kwamen als winnaars uit de bus. Daarnaast organiseerde PepsiCo in september en oktober 2015 wereldwijd tal van vrijwilligersactiviteiten in het kader van de 50 for 50 Give Back Month. In de Benelux werd er bijvoorbeeld gekookt voor dak- en thuislozen, verzorging voorzien voor dieren in een dierenasiel en een inzamelingsactie georganiseerd voor verscheidene non-profitorganisaties.


Spark A Future 

De PepsiCo Foundation heeft begin 2016 Spark a Future gelanceerd, een 5-jarig partnerschap met Kiva.org. Binnen dit programma kunnen PepsiCo-werknemers een free credit van $25 krijgen om uit te lenen aan een zelf gekozen Kiva-kredietnemer. Door een dergelijke lening worden mensen die behoefte hebben aan financiële middelen in staat gesteld om bijvoorbeeld te investeren in hun bedrijf(je) of te gaan studeren. Het programma spreekt de Nederlandse en Belgische PepsiCo-collega’s ze er aan en zij staan wereldwijd binnen PepsiCo hoog genoteerd in de ‘top lending countries’.


BX Brussels

PepsiCo BeLux ondersteunt sinds 2014 BX Brussels, het sociaal voetbal project van Vincent Kompany. Via dit sociaal project krijgen bijna 1000 jongeren in Brussel de kans voetbal te spelen in de meest ideale condities. Naast de sportieve begeleiding wordt er ook doelbewust ingezet op de sociale begeleiding. Bij BX Brussels staan de jongeren immers centraal.

Meer weten over BX Brussels

Fonds Emilie Leus

Sinds 2012 ondersteunt PepsiCo BeLux het 'Fonds Emilie Leus', een fonds gewijd aan de preventie van het rijden onder invloed van alcohol en de ondersteuning van jongeren die het slachtoffer zijn geweest van een auto-ongeluk. Jaarlijks wordt een benefietloop georganiseerd waarbij bezoekers worden uitgedaagd om samen een aantal kilometers bijeen te lopen voor het goede doel.

Meer weten over het Fonds Emilie Leus 

Via Veneto

PepsiCo BeLux ondersteunt Via Veneto, een non-profitorganisatie die jongeren in moeilijkheden in Antwerpen steunt. Via Veneto biedt niet enkel administratieve begeleiding, maar geeft ook opvang aan jongeren die het nodig hebben. Zo geeft de organisatie het hele jaar door een slaapplaats, voeding en kleding aan 15 jongeren en steunt ze hen in het verkrijgen van de nodige medische zorgen.

Jaarlijks organiseert het Young PepsiCo Department (YPD) in België een evenement voor alle medewerkers van PepsiCo in Zaventem om geld in te zamelen voor Via Veneto.

Back to top