De frisdranken van PepsiCo worden vanaf 2022 in België verkocht in 100 procent gerecycleerde plastic flessen of rPET. Tropicana is eerder al overgestapt naar flessen van 100% rPET. “Juist nu moeten we onze verplichting om bij te dragen aan een circulaire economie versnellen”, zegt Wim Destoop, General Manager van PepsiCo Noord West Europa.

De doelstelling om 50 procent rPET te gebruiken voor de frisdranken is dit jaar bereikt. Nu gaan jullie een stap verder?

“PepsiCo is overtuigd van haar verantwoordelijkheid om de circulaire economie te ondersteunen en verbindt zich om vanaf 2022 over te stappen op 100 procent rPET-flessen voor haar frisdranken. Voor de productie van rPET-flessen wordt geen nieuw plastic meer gebruikt. Eerder dit jaar deden we dat al voor de literflessen van ons fruitsapmerk Tropicana. Dit plan maakt deel uit van onze ambitie om bij te dragen aan een wereld waar plastic nooit afval wordt. We kiezen voor onze frisdranken, omdat we de transitie eerst willen maken daar waar de impact het grootst is. Bovendien heeft het gebruik van rPET meer dan 40 procent minder CO2-uitstoot in vergelijking met dat van nieuwe materialen.”

Die overstap naar rPET leidt tot uitdagingen. Hoe werken jullie daaraan?

“Enerzijds werken we samen met leveranciers om rPET van hoge kwaliteit te produceren en hebben we getest om 100 procent rPET te gebruiken op koolzuurhoudende dranken. Anderzijds is er de uitdaging om voldoende gerecycleerd plastic te verzamelen. Daarom hebben we met de afvalverwerkingsindustrie en overheden bekeken hoe het aanbod wordt vergroot. Om voldoende voorraad te hebben, is het belangrijk om meer aandacht te besteden aan inzamelsystemen op alle markten die ons de juiste grondstoffen leveren. Daarom helpen we bij het financieren van regelingen voor producentenverantwoordelijkheid in Europa en ondersteunen we campagnes om recyclage bij de consument te promoten.”

We zien dat statiegeldsystemen in de meeste gevallen betere resultaten opleveren voor de inzameling van PET in vergelijking met andere systemen. Zijn jullie daar voorstander van?

“Het afvalverwerkingssysteem in België behoort tot de meest efficiënte in de wereld. Fostplus recycleert meer dan 80 procent van het PET via de blauwe zak. Bovendien zijn we met de drankenindustrie een engagement aangegaan om dit tegen 2022 verhogen tot 90 procent. Die toename zal deels ondersteund worden door de invoering van de Nieuwe Blauwe Zak en door de projecten waar we samen aan werken om de sortering en recyclage in de ‘out-of-home’-kanalen zoals cafés, hotels of restaurants te verhogen. PepsiCo blijft ook openstaan voor andere mogelijkheden voor een efficiëntere en effectievere recyclage van PET verpakkingen.”

Hoe wordt duurzaamheid nog in jullie strategie verweven?

“Naast de focus op de verhoging van recyclage willen we de hoeveelheid verpakkingen verminderen, bijvoorbeeld door die van chips en ontbijtgranen te verkleinen. Omdat wij op grote schaal produceren, heeft dat een grote impact. We kunnen meer zakken in één doos doen, waardoor er minder vrachtwagens op de weg komen. Bijkomend zoeken we naar nieuwe manieren hoe de consument kan genieten van onze producten door innovatieve materialen en de inzet van herbruikbare oplossingen, zoals SodaStream.”

Geschreven door Sandra Gasten, Redacteur De Morgen
Dit artikel is oorspronkelijk geplaatst in het MVO themadossier van De Morgen en op nl.planet.future.be. 
Bekijk het volledige magazine hier