Persberichten | Press Release

Ramon Laguarta benoemd tot Chief Executive Officer van PepsiCo

27-08-2018

Purchase, New York, VS, 6 augustus 2018 - PepsiCo, Inc. (NASDAQ: PEP) ("PepsiCo") heeft vandaag bekend gemaakt dat zijn Raad van Bestuur unaniem Ramon Laguarta, 54, heeft verkozen als opvolger van Indra K. Nooyi, 62, als Chief Executive Officer. Nooyi treedt af op 3 oktober na 24 jaar bij het bedrijf, waarvan de laatste 12 als CEO. Ze blijft voorzitter tot begin 2019, om een soepele en naadloze overgang mogelijk te maken. Laguarta is ook gekozen voor de Raad van Bestuur van het bedrijf, met ingang van 3 oktober.

Indra K. Nooyi

Onder leiding van Nooyi heeft PepsiCo sterke resultaten behaald:

• Sinds 31 december 2006 een aandeelhouderswinst van 162% tot 31 december 2017
  • Een totaalbedrag uitgekeerd aan aandeelhouders via dividenden en aandelen van $ 79,4 miljard sinds begin 2006 tot en met 2017.
  • Het dividend per aandeel bijna verdrievoudigd van $ 1,16 in 2006 naar $ 3,17 in 2017, een samengestelde jaarlijkse groei van bijna 10%
  • De nettowinst groeide van $ 35 miljard in 2006 naar $ 63,5 miljard in 2017, een samengestelde jaarlijkse groei van 5,5%

"Leidinggeven aan PepsiCo was de eer van mijn leven en ik ben heel trots op wat we de afgelopen 12 jaar bereikt hebben, niet alleen voor de aandeelhouders maar voor alle belanghebbenden in de gemeenschappen die we bedienen", zei Nooyi. "Toen ik opgroeide in India had ik nooit gedacht dat ik de kans zou krijgen om leiding te geven aan zo’n geweldig bedrijf. Geleid door onze filosofie van Performance with Purpose - leveren van duurzame prestaties terwijl we meer voedzame producten maken, onze impact op het milieu verminderen en de gemeenschappen die we bedienen naar een hoger niveau tillen - hebben we een positieve bijdrage kunnen leveren aan het leven van mensen, meer dan dat ik ooit voor mogelijk hield. PepsiCo heeft nu een sterke positie voor aanhoudende groei waarvan de mooiste tijd nog moet komen."

Nooyi vervolgde: "Ramon Laguarta is precies de juiste persoon om dit succes voort te bouwen. Hij is een geweldige leidinggevende met een lange en bewezen staat van dienst in het laten groeien van bedrijven. Hij heeft een diep begrip van veranderende voorkeuren van consumenten en andere belangrijke wereldwijde trends, en heeft laten zien dat hij daar succesvol mee kan omgaan. Ramon is een belangrijke partner geweest bij het leiden van het bedrijf, en ik heb er alle vertrouwen in dat hij PepsiCo in de komende jaren naar nieuwe hoogten zal brengen."

Namens de Raad van Bestuur van PepsiCo, zei Ian Cook, president director: "Als voorzitter en CEO heeft Indra uitstekend leiderschap getoond in de afgelopen 12 jaar, en was ze niet alleen een voorbeeld binnen onze industrie, maar ook een voorbeeld voor verantwoord corporate stewardship in de 21ste eeuw.

"Ze heeft sterke en consistente financiële prestaties geleverd, met niet alleen aandacht voor de korte maar ook voor de lange termijn. Als CEO groeide de omzet onder haar met meer dan 80%, waarmee we onze concurrenten voorbleven en waarbij bijna om de twee jaar een nieuw miljardenmerk werd toegevoegd. En dit was gunstig voor aandeelhouders: een investering van $ 1.000 in PepsiCo in 2006 is nu meer dan twee-en-een-half keer zoveel waard.

"Tegelijkertijd heeft Indra geïnvesteerd voor de toekomst, voorop lopend op het gebied van corporate duurzaamheid en verantwoordelijkheid, en het borgen van een gevoel van doelgerichtheid in alles wat het bedrijf doet. Als een van de eerste Fortune 100 CEO’s die duurzame doelstellingen in een bedrijf implementeerde, was Indra een pionier en effende ze het pad voor een nieuwe generatie leidinggevenden die manieren zoeken om ‘do well by doing good.' Onder haar leiding groeide het portfolio van PepsiCo binnen Good for You en Better for You-opties van ongeveer 38% van de omzet in 2006 naar zo’n 50% in 2017, werden de investeringen in onderzoek en ontwikkeling bijna verdrievoudigd voor het aanbieden van meer voedzame producten en het minimaliseren van de invloed op het milieu, en ontving het bedrijf wereldwijde erkenning voor het werk binnen gemeenschappen over de hele wereld.

"Indra heeft zich ook, onbaatzuchtig, ingezet als mentor voor medewerkers in de gehele organisatie, nauwe relaties opgebouwd met leidinggevenden in elk van de belangrijkste markten van PepsiCo, gepleit voor diversiteit en de hoogste standaarden van bedrijfsethiek gehandhaafd, waarmee PepsiCo elk jaar een plek heeft behaald op Ethisphere's lijst van ’s werelds meest ethische bedrijven sinds ze 12 jaar geleden werd aangesteld.

"Dankzij haar leiderschap is PepsiCo goed gepositioneerd voor doorlopend succes terwijl Ramon deze nieuwe functie aanneemt. Hij is een doorgewinterde leider met diepgaande ervaring in internationale markten en de Raad van Bestuur heeft er alle vertrouwen in dat hij de juiste persoon is om ons door het volgende hoofdstuk van groei voor PepsiCo te loodsen."

Als reactie op zijn benoeming zei dhr. Laguarta: "Ik ben trots dat ik de volgende CEO van PepsiCo word en ik wil de Raad van Bestuur bedanken voor het vertrouwen dat ze met dit besluit in mij tonen", zei Laguarta. "Ik wil ook Indra danken voor haar geweldige steun. Zij heeft het bedrijf gevormd met haar stevige visie en uitstekende leiderschap en ik ben vereerd haar als mentor en vriend te hebben. En uiteraard wil ik al mijn collega’s, en ook de klanten, bottelaars, partners en investeerders bedanken die onderdeel uitmaken van de PepsiCo-familie. Ik kijk ernaar uit om intensiever met jullie allemaal samen te werken in de komende maanden en jaren, en om de groei van dit speciale bedrijf nog lang voort te zetten."

Laguarta wordt de zesde CEO in de 53-jarige geschiedenis van PepsiCo. Die zijn allemaal aangewezen vanuit de organisatie zelf, wat het sterke vermogen van talent- en opvolgplanning benadrukt.

Laguarta heeft in zijn 22 jaar bij PepsiCo een aantal uitvoerende en leidinggevende functies uitgeoefend. Sinds september 2017 was Laguarta President van PepsiCo, als leider van global operations, corporate strategy, public policy en government affairs. Eerder was Laguarta CEO PepsiCo Europe Sub-Saharan Africa, een van PepsiCo's meest ingewikkelde onderdelen met activiteiten in drie werelddelen, verdeeld over ontwikkelde, ontwikkelende en opkomende markten. Daarvoor was hij President van PepsiCo Eastern Europe en had hij diverse verkoop-, marketing- en andere commerciële functies in heel Europa.

Vóór PepsiCo werkte Laguarta voor Chupa Chups, S.A., een toonaangevende snoepfabrikant gevestigd in Spanje, waar hij tal van internationale functies in Europa en de VS bekleedde. Laguarta heeft een MBA van de ESADE Business School in Spain en een Master in International Management (MIM) van de Thunderbird School of Global Management in the VS. Geboren in Barcelona spreekt hij meerdere talen, waaronder Engels, Spaans, Catalaans, Frans, Duits en Grieks.

"Ramon Laguarta's unanieme benoeming is het gevolg van een systematische en grondige selectieprocedure door de Raad van Bestuur. Laguarta vertegenwoordigt zowel continuïteit als de benodigde behendigheid voor PepsiCo", zei Daniel Vasella, voorzitter van het Nominating and Corporate Governance Committee van het bestuur. "Ramon is een sterke en bewezen bestuurder met een uitstekende staat van dienst voor organische groei en de aankoop van een aantal van de grootste en belangrijkste internationale bedrijven binnen PepsiCo. Hij begrijpt de veranderende behoeften van consumenten en klanten heel goed en doorziet de trends die van invloed zijn op onze bedrijven in markten over de hele wereld. Hij neemt diepgaande ervaring en innovatief denken waarmee hij eerdere prestaties heeft behaald mee naar een positie waarin hij het goed gepositioneerde bedrijf verder naar optimale prestaties kan leiden. Indra was een visionaire leider die het bedrijf heeft omgevormd en het naar ongekend succes heeft geleid. Haar leiderschapsvaardigheden, strategische scherpzinnigheid, toewijding en integriteit zijn cruciaal geweest voor het duurzame succes van het bedrijf en de ontwikkeling van toptalent."

Met het vertrek van Nooyi blijft de rest van PepsiCo's senior leiding ongewijzigd. Laguarta's directe medewerkers zullen zijn: Hugh F. Johnston, Vice Chairman and Chief Financial Officer; Dr. Mehmood Khan, Vice Chairman and Chief Scientific Officer, Global Research and Development; Albert P. Carey, Chief Executive Officer, PepsiCo North America; Vivek Sankaran, President and Chief Operating Officer, Frito-Lay North America; Kirk Tanner, President and Chief Operating Officer, North America Beverages; Laxman Narasimhan, Chief Executive Officer, Latin America and Europe Sub-Saharan Africa; Silviu Popovici, President, Europe Sub-Saharan Africa; Mike Spanos, Chief Executive Officer, Asia, Middle East and North Africa; Dave Yawman, Executive Vice President of Government Affairs, General Counsel and Corporate Secretary; Jon Banner, Executive Vice President, Global Communications and President, PepsiCo Foundation en Ruth Fattori, Executive Vice President and Chief Human Resources Officer.

Anderen die ook aan Laguarta zullen rapporteren zijn Jim Andrew, Executive Vice President, Chief Strategy and Transformation Officer; Grace Puma, Executive Vice President, Global Operations en Eugene Willemsen, Executive Vice President, Global Categories & Franchise Management.

Tot slot zei Nooyi: "Vandaag is een dag van gemengde gevoelens voor mij. Dit bedrijf is al bijna een kwart eeuw een deel van mijn leven en zal altijd in mijn hart blijven. Maar ik ben trots op wat we allemaal gedaan hebben om PepsiCo te positioneren voor succes, en heb er vertrouwen in dat Ramon en zijn leiderschapsteam op verstandige wijze de prioriteiten op korte en lange termijn zullen afwegen en ik kijk uit naar de geweldige dingen die ons bedrijf nog te wachten staan. De beste tijd van PepsiCo moet nog komen."

Disclaimer

Verklaringen in dit bericht die ”toekomstgericht” zijn, zijn gebaseerd op momenteel beschikbare informatie, bedrijfsplannen en voorspellingen van toekomstige evenementen en trends. Terminologie als "gericht", "anticiperen", "geloven", "ondersteunen", "geschat", "verwachten", "uitgesproken vertrouwen", "voorspellen", "toekomstig", "doel", "begeleiding", "bedoeling", "kan", "doelstelling", "vooruitzicht", "plannen", "positionering", "potentieel,", "projectie”, "zoeken", ”zou", "strategie", "doel", "zal" of gelijksoortige verklaringen of variaties van zulke woorden en andere gelijksoortige uitdrukkingen zijn bedoeld om toekomstgerichte verklaringen te identificeren, hoewel niet alle toekomstgerichte verklaringen zulke termen bevatten. Toekomstgerichte verklaringen houden onvermijdelijk risico’s en onzekerheden in die ertoe kunnen leiden dat daadwerkelijke resultaten in materiële zin kunnen afwijken van zulke toekomstgerichte verklaringen. Zulke risico’s en onzekerheden omvatten, maar zijn niet beperkt tot: wijzigingen in vraag naar PepsiCo's producten, door wijzigingen in consumentenvoorkeuren of anderszins; wijzigingen in, of nalaten om te voldoen aan, toepasselijke wetgeving en regels; instellen of voorgestelde instelling van nieuwe of verhoogde belastingen op producten van PepsiCo; oplegging van etikettering of waarschuwingseisen op producten van PepsiCo; wijzigingen in wetten aangaande verpakking en afvoer van producten van PepsiCo; PepsiCo's vermogen om effectief te concurreren; politieke voorwaarden, maatschappelijke onrust of andere ontwikkelingen en risico’s in de markten waar producten van PepsiCo worden gemaakt, gefabriceerd, gedistribueerd en verkocht; PepsiCo's vermogen om te groeien in ontwikkelende en opkomende markten; onzekere of ongewenste economische omstandigheden in de andere landen waarin PepsiCo actief is; het vermogen om informatiesystemen te beschermen tegen, of effectief reageren op, een cyberbeveiligingsincident of andere verstoring; toegenomen kosten, verstoring van levering van voorraden of tekorten aan grondstoffen en andere voorraden; zakelijke verstoringen; productbesmetting of misbruik of problemen dan wel zorgen in relatie tot productkwaliteit, -veiligheid en -integriteit; schade aan de reputatie of het merkimago van PepsiCo; het niet volledig kunnen afsluiten of integreren van overnames of joint ventures in PepsiCo's bestaande activiteiten of om desinvesteringen of reorganisaties te voltooien of beheren; wijzigingen in schattingen en onderliggende aannames aangaande toekomstige prestatie die zou kunnen leiden tot een bijzondere waardevermindering; stijging van inkomstenbelastingen, wijzigingen in wetten op inkomstenbelasting of onenigheid met belastingautoriteiten; er niet in slagen om verwachte voordelen te behalen uit PepsiCo's productiviteits-initiatieven of wereldwijde bedrijfsmodel; PepsiCo's vermogen om belangrijke medewerkers te werven, aan te nemen of te behouden of een hoogopgeleid en divers personeelsbestand samen te stellen; verlies ven een belangrijke klant of verstoring van de retailomgeving, waaronder snelle groei bij groothandelaren en het e-commerce-kanaal; een verlaging of mogelijke verlaging van PepsiCo's kredietwaardigheid; PepsiCo's vermogen om gedeelde diensten te implementeren of efficiënt gebruik te maken van informatietechnologiesystemen en -netwerken; fluctuaties of andere wijzigingen in wisselkoersen; klimaatveranderingen of waterschaarste, of wettelijke, juridische of marktmaatregelen om klimaatverandering of waterschaarste tegen te gaan; niet met succes collectieve onderhandelingsovereenkomsten kunnen afsluiten, of stakingen of werkonderbrekingen; inbreuk op intellectueel eigendom; mogelijke aansprakelijkheid of kosten door procesvoering, claims, juridische of wettelijke procedures, vragen of onderzoeken; en andere factoren die negatieve invloed kunnen hebben op de openbaar verhandelde aandelen van en financiële prestatie van PepsiCo.

Voor aanvullende informatie over deze en andere factoren die ervoor kunnen zorgen dat de daadwerkelijke resultaten van PepsiCo in materiële zin afwijken van wat hierin beschreven staat, kunt u kijken in PepsiCo's deponering bij de Securities and Exchange Commission, waaronder het meest recente jaarverslag op Form 10-K en opvolgende rapporten op Forms 10-Q en 8-K. Investeerders worden gewaarschuwd om geen onbeperkt vertrouwen te hebben in dergelijke toekomstgerichte verklaringen, die alleen gelden op de datum dat ze gedaan zijn. Wij zijn niet verplicht toekomstgerichte verklaringen bij te werken als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.