Persberichten | Performance With Purpose

PepsiCo en andere frisdrankproducenten in Europa gaan samen voor een verdrievoudiging van de suikerreductie in frisdranken

01-03-2017

PepsiCo heeft de krachten gebundeld met andere UNESDA (Union of European Beverages Associations)-leden om zich te committeren aan een vermindering van 10% van de toegevoegde suiker in frisdranken in 2020 *. De nieuwe doelstelling is een aanvulling op de 12% suikerreductie die al tussen 2000 en 2015 door de industrie in Europa bereikt werd voor niet-koolzuurhoudende en koolzuurhoudende frisdranken, en geeft een verdrievoudiging in het tempo van de veranderingen tot nu toe aan.

Het commitment, dat in heel Europa zal worden uitgerold, maakt de frisdrankenindustrie de eerste sector die reageert  op de EU-brede vrijwillige doelstelling voor 10% vermindering van toegevoegde suiker.

In reactie op de lancering van dit commitment samen met branchegenoten, verklaart Richard Evans, UNESDA First Vice President CEO en PepsiCo Europa Sub-Saharan Africa President Category Teams, Franchise and Africa: "Bedrijven zoals PepsiCo hebben een enorme mogelijkheid – alsook een verantwoordelijkheid - om niet alleen winst te maken, maar om dat te doen op een manier die een verschil in de wereld maakt. We waren first movers in het herformuleren van producten met minder calorieën, maar we erkennen dat er meer moet worden gedaan om mensen te helpen hun calorie-inname te managen. Door samen te werken met onze branchegenoten is dit versnelde programma om suiker te verminderen een van de manieren waarop wij onze Performance with Purpose- visie in praktijk brengen. Wij streven ernaar om in de loop der tijd op een duurzame manier een sterke financiële prestatie te leveren op een wijze die inspeelt op de behoeften van de samenleving. "

Performance with Purpose (PwP) is PepsiCo's visie om op de lange termijn top-tier financiële prestaties te leveren door de integratie van duurzaamheid in de bedrijfsstrategie en een positief effect te hebben op de samenleving en het milieu. Sinds PwP werd gelanceerd in 2006, heeft PepsiCo de manier waarop het zaken doet getransformeerd, met inbegrip van het nemen van maatregelen tot een aanzienlijke vermindering van toegevoegde suikers, zout en verzadigd vet in veel van zijn producten.

Het nieuwe industriebrede commitment vormt een belangrijk onderdeel van PepsiCo’s inspanningen om consumenten te helpen toegevoegde suikers in hun dagelijkse voedingsinname te verminderen. In 2025 zal ten minste twee derde van het wereldwijde drankenportfolio van PepsiCo per 0,35 liter 100 kilocalorieën of minder uit toegevoegde suikers bevatten. Dit zal worden bereikt door het herformuleren van producten, het investeren in het maken van nieuwe lage- en zero-calorie-dranken, het lanceren van kleinere verpakkingen voor suikervarianten en het promoten van lage-calorie-dranken en dranken met minder toegevoegde suiker zoals bijvoorbeeld 7UP Mojito Free en Pepsi Max Cherry.

Het commitment ondersteunt de EU Roadmap for Action on Food Product Improvement en de Annex on Voluntary Reduction of Added Sugars met zijn suikerreductiedoelstelling van 10%, die is overeengekomen tussen de lidstaten van de EU en de Europese Commissie. Kijk voor  meer informatie op de UNESDA website , http://www.unesda.eu/responsibility-sustainability/added-sugars/. Op deze website is ook een infographic te vinden die tot nu toe bereikte resultaten toont.

* Basislijn 2015.

Over PepsiCo

Dagelijks nuttigen consumenten overal ter wereld, in ruim 200 landen en gebieden, meer dan een miljard keer PepsiCo-producten.
PepsiCo had in 2016 een netto-omzet van ongeveer 63 miljard dollar en heeft een complementair voedingsmiddelen- en drankenportfolio dat Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker en Tropicana omvat. Het productportfolio van PepsiCo biedt een breed scala aan smakelijke voedingsmiddelen en dranken, waaronder 22 merken die elk een geschatte retailjaaromzet hebben van meer dan 1 miljard dollar.

‘Performance with Purpose’ vormt de basis van PepsiCo - onze fundamentele overtuiging dat het succes van onze onderneming onlosmakelijk verbonden is met de duurzaamheid van de ons omringende wereld. Wij zijn van mening dat het voortdurend verbeteren van de producten die we verkopen, een verantwoorde bedrijfsvoering om onze planeet te beschermen en de empowerment van mensen over de hele wereld, PepsiCo in staat stellen om een succesvol internationaal bedrijf te zijn, dat langetermijnwaarde creëert voor de samenleving en onze aandeelhouders. Voor meer informatie: www.pepsico.com.

Met bekende sterke merken als 7UP, Alvalle, Cheetos, Doritos, Duyvis, Gatorade, Lay's, Looza, Mirinda, Mountain Dew, Naked, Pepsi, Quaker, Smiths, Snack a Jacks en Tropicana staat PepsiCo in België in de Top 8 van voedingsmiddelenbedrijven. In België en Luxemburg werken er zo’n 950 mensen op drie vestigingen, waaronder twee productielocaties. Voor meer informatie: www.pepsico.be.