Persberichten | pepsico

Go for it, zeggen ze bij PepsiCo

14-02-2019

PepsiCo, het bedrijf achter Lay’s, Duyvis, Quaker, 7UP en Pepsi, staat als een huis. Het is niet voor niets gecertificeerd als Top Employer 2019. Toch staan Charlotte Zelders en Joris van der Schoot voor compleet nieuwe uitdagingen.

Zij is als Head of Digital Acceleration keihard bezig met een online inhaalrace. Hij mag als commercieel directeur aan de categorie Nutrition bouwen. PepsiCo is een bijzonder bedrijf, vinden ze. “Neem Joris”, zegt Charlotte Zelders. “Hij is even bij ons weg geweest. En weer teruggekomen. Dat zegt iets over ons bedrijf.” Haar collega knikt. “Ik ben hier in 2007 begonnen, heb ontzettend veel verschillende rollen gekregen. Na acht jaar wilde ik wat anders. Ik heb toen een tijdje bij andere bedrijven gewerkt. In 2017 vonden PepsiCo en ik elkaar weer. Nu heb ik de aanstelling van commercieel directeur gekregen. Echt spannend.”

Nederlandse les
Voor Zelders zijn de tijden al net zo spannend. “PepsiCo is altijd heel erg toekomstgericht en dat geldt nu helemaal voor de digitale tak van het bedrijf. We omarmen de technologie om verder te komen. Daarbij is duurzaamheid heel belangrijk. Onze vorige CEO was Indra Nooyi. Een zeer inspirerende vrouw die talent heeft aangetrokken. Zij zei: we zijn een food producent en ‘verwennen’ is een belangrijk aspect, maar we willen dit op verantwoorde wijze doen.” Dat is samengevat in de visie Performance with Purpose, die bestaat uit drie componenten: planet, people, product. Om duurzaam met de planeet om te gaan, wordt zoveel mogelijk op water en CO2 gelet, maar PepsiCo gaat verder dan dat. “Laatst hebben we de PepsiCo Cares Week gehad”, zegt Van der Schoot. “Een aantal collega’s heeft vluchtelingen Nederlandse les gegeven. Ik ben met daklozen naar Artis geweest.” En wat gebeurt er met het ‘product’? “Wij hebben een enorme focus op het reduceren van vet, zout en suiker. We merken dat veel concurrenten dat voorbeeld volgen.” Verantwoording nemen dus.

Trends zoeken
Intussen wordt er digitaal keihard aan de weg getimmerd. “Wij geloven dat digitale technologie de wereld echt gaat veranderen”, zegt Zelders, die sinds mei vorig jaar verantwoordelijk is voor ‘digitale acceleratie’. “Als onze klanten shiften naar online, moeten wij hierop voorbereid zijn. Wij moeten in de driver’s seat zitten.” “We kunnen al veel”, zegt Van der Schoot. “Zo werken we met een bedrijf dat via machine learning het internet afstruint naar alle ingrediënten die op social media worden gebruikt. Die inzichten combineren we met ons human trends network: een groep mensen die zich beweegt in de hipste steden van de wereld en voor ons de trends zoekt en rapporteert. Zo weet PepsiCo welke trends zich in de maatschappij manifesteren om de toekomstplannen op in te richten.” “Maar we willen nog zoveel meer”, zegt Zelders. “Omdat we qua data op veel vlakken afhankelijk zijn van retailers en zelf een grote corporate zijn, gaat het allemaal niet zo snel als onze ambitie. Maar binnen onze industrie zijn we een van de koplopers. Op het gebied van digitale marketing zijn we pioniers. Wij waren de eerste met een virtual reality game, van Doritos. Op dit punt zijn we al vroeg ingestapt, maar op het gebied van e-commerce valt er nog het een en ander in te halen.”

Oren en ogen
En, krijgt ze iedereen mee? “Ik ben heel erg bezig met het people-stuk”, zegt ze. “De collega’s moeten niet denken: het digitale team zit in zijn ivoren toren en doet dingen waar wij niks van snappen. We kunnen alleen versnellen als we het met z’n allen doen. We hebben een groep digital heroes aangesteld: elke afdeling heeft een ‘held’ die onze ogen en oren vormt en helpt zijn team uit te leggen wat digitale technologie voor hen kan betekenen. Dat werkt supergoed. Ook hebben we een digital week georganiseerd, waarin we de hele organisatie hebben meegenomen in de digitale mogelijkheden. Ten slotte hebben we een speciaal innovatieplatform opgericht, waar iedereen zijn ideeën op kan zetten. Zo proberen we iedereen te betrekken bij onze digitale ambitie. Dat is zo belangrijk, want als mensen het niet zien zitten en de hakken in het zand zetten, heb je niets aan mooie technologieën als blockchain of artificial intelligence.”

Kansen
Van der Schoot vindt het niet verrassend dat zoveel mensen zich op het platform melden. “Je werkt hier echt met z’n allen, dat is PepsiCo. Ik heb hier nog nooit meegemaakt dat ik bij een collega aan het bureau met een vraag kwam en hij dan zei: “Sorry hoor, maar hier heb ik écht even geen tijd voor.” Krijgt hij veel kansen bij het bedrijf? “Zoveel ik maar wil”, zegt hij lachend. “Ik was nog geen jaar in dienst toen ik vroeg of ik iets extra’s mocht doen. Ik kreeg vrijwel direct de leiding over het project ‘zoutreductie’ op onze grootste chipsproducten. Hier hangt een sfeer van: go for it.” Tot slot toch een kanttekening: de naam PepsiCo. Zegt die mensen wel iets? “Te weinig”, weet Van der Schoot. “Iedereen kent onze merken Lay’s, Quaker en Pepsi, maar heeft hooguit weleens de naam PepsiCo voorbij horen komen tijdens de beursberichten. Ik denk dat het goed is als we meer naamsbekendheid krijgen, al was het alleen maar om meer talenten te kunnen binnenhalen. Naar de consument is het niet relevant.” Zelders: “Ik snap goed dat studenten kiezen voor start-ups of tech-corporates, zoals Google en Facebook. Maar als je wil bouwen en wil meedenken over verandering, ben je bij ons aan het goede adres.”

Bron: NRC