Persberichten | Winning with Purpose

COVID door de ogen van PepsiCo: ‘Welzijn en veiligheid van onze mensen garanderen is prioriteit’

08-07-2020

We mogen niet vergeten dat de voedingssector en de volledige logistieke arm tijdens de lockdown overuren draaiden om alles geleverd te krijgen in de supermarkten. Geen evidentie, want mensen in de fabrieken die moesten blijven werken, mochten geen verhoogd risico lopen op besmetting.

PepsiCo in de Benelux schoot onmiddellijk uit de startblokken. Een afgelijnd social distanceplan rolde van de band, samen met tal van projecten en initiatieven om steun te geven aan getroffen sectoren.

“In eerste instantie moesten we het vertrouwen van onze werknemers terugwinnen”, vertelt Wim Destoop, General Manager PepsiCo North West Europe. “We moesten onze mensen duidelijk het signaal geven dat we voor hen zouden zorgen. In de beginfase hadden we in een van onze fabrieken tot bijna 30 procent absenteïsme, maar we hebben dat snel kunnen counteren. Tijdens de COVID-19-crisis was het onze hoogste prioriteit om enerzijds het welzijn en de veiligheid van onze mensen te garanderen en anderzijds onze fabrieken draaiende te houden. Op een veilige en verantwoorde manier bleven we de schappen in de supermarkten vullen.”

Een klein cross-functioneel crisisteam kreeg de leiding om het beleid uit te stippelen dat door de overheden werd voorgeschreven. Destoop: “Veiligheid, heldere communicatie en het betrekken van alle medewerkers waren topprioriteiten van dit team. Iedereen die thuis kon werken, werkte thuis. Iedereen die één van de symptomen had, bleef thuis. En medewerkers werden doorbetaald. Ook kregen de thuiswerkers een vergoeding voor kinderoppas aan huis tijdens de lockdown. Dit bleek voor een aantal collega’s echt de oplossing om de work-lifebalance enigszins op orde te houden.”

PepsiCo deed ook mee aan de #FoodHeroes-campagne van Fevia: “Om onze collega’s in de fabrieken in Veurne (de snackfabriek) en Zeebrugge (Tropicana), die keihard gewerkt hebben om de productie op gang en de aanvoer op peil te houden, in het zonnetje te zetten.”

Naast het operationele wou PepsiCo vooral iets terugdoen voor de gemeenschappen. “Wij zijn ervan overtuigd dat we nu op een andere manier moeten blijven investeren in de maatschappij. Zij die het moeilijk hebben, extra steun geven.” In totaal is vanuit de PepsiCo Foundation 700.000 dollar gedoneerd aan de Voedselbanken en het Rode Kruis in de Benelux. Destoop: “Voor Voedselbanken België is dit 224.000 dollar, wat meer dan 60.000 voedzame maaltijden zijn. PepsiCo is al de belangrijkste donateur wat betreft het aantal pallets in België. Meer dan 170.000 mensen in België zijn afhankelijk van voedselhulp, en dit aantal stijgt alleen maar vanwege de crisis. Een tweede financiële ondersteuning is gegeven aan het Belgische Rode Kruis, dat zich volop inzet om hulp te verlenen aan de meest kwetsbaren in België, waaronder ouderen.”

Naast de fondsen werd ook aan de medewerkers gevraagd om met eigen ideeën te komen. Create to Innovate, een digitaal platform, zette de collega’s aan het denken. “Geld is één ding, maar we wilden vooral kijken wat we nog konden doen als extra support. Toen alle ideeën binnen waren, hebben we gestemd en de beste tien weerhouden. En daar zijn hele mooie projecten uitgekomen.” PepsiCo doneerde onder meer 26 laptops aan het Clair Matin kindertehuis, medewerkers van het bedrijf hielpen vrijwillig mee om de rekken aan te vullen bij klanten en er werden gratis Tropicana-flesjes aangeboden in zieken- en verpleeghuizen. “Bovendien is PepsiCo in België een trotse founding partner van de campagne #HorecaComeback”, besluit Destoop. “Dankzij dit ondersteunde initiatief door de hele sector kon iedereen een voucher kopen voor zijn/haar favoriete outlet op www.horecacomeback.be. Op deze manier kunnen mensen in deze tijd onze klanten in de horecasector een helpende hand bieden.”

Bron: Fokus Agri & Food